GSuite – główny rywal Office 365

Każdy z nas zna wyszukiwarkę Google. Sposób pozyskiwania informacji zmienił się w ostatnich latach diametralnie. Nigdy wcześniej nie było tak łatwo znaleźć interesujących nas rzeczy jak obecnie. Musimy jednak wiedzieć, że google to nie jest już tylko prosta wyszukiwarka czy poczta e-mail. Na chwilę obecną z przeglądarki, która zrewolucjonizowała świat google rozwinął się do niebotycznych rozmiarów aż musiał założyć konglomerat zarządzający Alphabet Inc.

Dzisiejszy wpis będzie dotyczył pakietu biurowego od Google – G Suite. Czym jest, jakie programy i funkcjonalności wchodzą w jego skład oraz jaki jest cennik prawdopodobnie największego konkurenta Microsoft Office?

Historia

Czym tak właściwie jest G Suite? Jest to pakiet programów biurowych zwiększających produktywność poprzez położenie ogromnego nacisku na pracę grupową. Całość działa w chmurze Google Cloud. Historia pakietu od Google sięga 2006 gdy Google uruchomił testową usługę Gmail for your Domain na uczelni San Jose City Collage. Wprowadzony został hosting kont Gmail z adresami domen uczelni. Można rzecz, że od tego się wszystko zaczęło. Przez szereg lat G Suite rozrósł się wraz z firmą. Jego funkcjonalność oraz zwiększenie produktywności dla użytkowników korporacyjnych i domowych wzrasta cały czas.

Funkcje G Suite

Główną ideą przyświecającą rozwojowi tego oprogramowania była praca wspólna w czasie rzeczywistym. Z tego powodu zdecydowano się rozwijać oprogramowanie przy wykorzystaniu chmury GCP, a nie tak jak Microsoft z wykorzystaniem aplikacji desktopowych. To właśnie dzięki tej funkcjonalności jaką jest wspólna praca w czasie rzeczywistym nad jednym plikiem Google wyprzedziło, a może i dalej wyprzedza Microsoft.

Komunikacja

W sferze komunikacji Google przygotował szereg rozwiązań aby umożliwić nam komunikację niezależnie od naszej lokalizacji.

Gmail – skrzynka pocztowa znana na całym świecie podobnie jak sama wyszukiwarka producenta. Czym się różni darmowa wersja dla użytkowników domowych od tej płatnej? Wykorzystując wersję płatną możemy ustawić niestandardowy adres e-mail z własną domeną, brak reklam oraz całodobowe wsparcie techniczne. Dodatkowo otrzymamy narzędzie G Suite Sync for Microsoft Outlook, które pomoże nam z synchronizacją. Płatna wersja obejmuje również wsparcie przy migracji z innych środowisk takich jak: Microsoft czy IBM Notes.

Kalendarz – chcesz utworzyć kalendarz prywatny, grupowy, świąteczny czy inny, a następnie skupić je wszystkie w jedno? Nie ma problemu. Dodatkowo dzięki synchronizacji z innymi aplikacjami od Google wykorzystywanie kalendarza staje się czystą przyjemnością.

Hangouts Chat – jest to platforma komunikacyjna stworzona z myślą o pracy zespołowej i szybkiej komunikacji. W jednym miejscu możemy rozmawiać, odbywać spotkania, udostępniać pliki itp. Microsoft posiada bardzo podobny kombajn w postaci Microsoft Teams.

Hangouts Meet – aplikacja służąca do komunikacji wideo pomiędzy członkami zespołu oraz użytkownikami spoza firmy. Kontrahenci lub klienci, którzy nie korzystają z G Suite nie będą mieli problemów z dołączeniem bez dodawania wtyczek lub innych dodatków.

Tworzenie

Funkcje tworzenia możemy porównać do podstawowych programów Microsoftu czyli Word, Excel, Power Point. Google jednak na tym nie poprzestało i jak na sieciowego giganta przystało zwiększyli funkcjonalność tworzenie w większej ilości aspektów.

Dokumenty, Arkusze, Prezentacje – Dokumenty są edytorem tekstu, ich zaletą jest obsługa wszystkich popularnych rozszerzeń jak .docx, .pdf, .odt itp. Arkusze są aplikacją umożliwiającą tworzenie profesjonalnych arkuszy wspartych rozwiązaniami AI. Podobnie jak w przypadku Dokumentów tutaj również posiadamy obsługę rozszerzeń np. .xlsx. Prezentacje są odpowiednikiem Power Pointa i umożliwiają tworzenie atrakcyjnych wizualnie prezentacji. Zaletą każdej z tych aplikacji jest możliwość pracy w przeglądarce bez potrzeby instalowania specjalistycznego oprogramowania na naszych komputerach czy telefonach.

Formularze – jest to aplikacja umożliwiająca tworzenie ankiet oraz formularzy w sposób łatwy i bez dodatkowych kosztów. Utworzenie ankiety dla naszych klientów nie było prostsze, ponieważ teraz tworzymy je analogicznie do tworzenia wszystkich dokumentów. Również tutaj otrzymujemy wsparcie od AI, a także możliwość analizy przy użyciu Arkuszy.

Witryny – aplikacja umożliwiająca tworzenie witryn internetowych bez potrzeby specjalistycznej wiedzy z zakresu programowania oraz projektowania. Możemy wraz ze współpracownikami tworzyć wysokiej jakości witryny wykorzystując również pliki z poprzednich programów. Nie ma oczywiście problemu z dostępem do takich witryn przez ludzi spoza organizacji czy osób nie wykorzystujących G Suite. Dodatkowo Google pomaga w zakupie domeny oraz procesie konfiguracji.

Kreator Aplikacji – narzędzie pomagające samodzielne utworzenie aplikacji biznesowych bez potrzeby specjalistycznej wiedzy. Otrzymujemy dostęp do Cloud SQL lub własnej bazy danych. Dodatkowo w kreatorze znajdziemy odpowiednie szablony, które ułatwią nam sprawne utworzenie w pełni działającej aplikacji.

Keep – aplikacja typu notatnik. Dzięki niej zapiszemy ważne informacje, zorganizujemy pracę z innymi zespołami i co najważniejsze zwiększymy swoją produktywność. To wszystko w przystępny sposób dzięki intuicyjnemu interfejsowi.

Dostęp

Dysk – popularny Google Drive jest dostępny w wielu wersjach w zależności od pakietu przez nas wybranego. Dzięki tej aplikacji nie musimy się już specjalnie przejmować pamięcią naszego komputera czy telefonu. Wszystkie nasze dane i pliki przechowujemy w jednym, bezpiecznym miejscu. Możemy je bez problemu udostępniać innym członkom zespołu z funkcją tylko do odczytu oraz współpracy na plikach.

Cloud Search – jest to bardziej rozwinięta wyszukiwarka Google. Dzięki niej nie musimy się już przebijać przez wszystkie nasze foldery aby odnaleźć upragniony plik. Wpisując właściwą frazę możemy bez problemu znaleźć interesujące nas informacje (funkcja wyszukiwarki Google), a także pliki nasze i udostępnione.

Kontrola

Kontrola administracyjna – funkcja G Suite przeznaczona dla administratorów do łatwego zarządzania firmowym pakietem. Skontrolujemy tutaj zabezpieczenia, zarządzimy pakietami oraz urządzeniami mobilnymi, a także przeprowadzimy profesjonalne analizy.

Vault – aplikacja służąca do przechowywania i wyszukiwania danych. Ogromne rozwinięcie Cloud Search z dodatkowymi zabezpieczeniami i wyszukiwaniem zaawansowanym.

Zarządzanie urządzeniami mobilnymi – kolejna aplikacja dla administratorów. Główną funkcją tego programu jest zarządzanie urządzeniami mobilnymi z systemem Android, iOS oraz innymi.

Cennik

Google prezentuje nam możliwość wyboru trzech różnych pakietów G Suite z różnymi cenami, a co za tym idzie różną funkcjonalnością.

NazwaBasicBusinessEnterprise
OpisPodstawowy pakiet biurowy oraz 30GB miejsca na dyskuRozbudowany pakiet biurowy z nieograniczoną ilością pamięci oraz usługą archiwizacjiPakiet premium z najbardziej zaawansowanymi funkcjami oraz możliwościami konfiguracyjnymi
Cena5,20 euro/użytkownik za miesiąc10,40 euro/użytkownik za miesiąc23 euro za użytkownika miesięcznie
FunkcjonalnośćPakiet podstawowy, który i tak zawiera dużo przydatnych funkcjonalności. Więcej tutaj…Rozwinięty pakiet. Jego główną zaletą jest rozszerzona ilość pamięci dyskowej. Google promuje ją jako najlepszy wybór. Więcej tutaj…Największy pakiet z pełnymi możliwościami konfiguracyjnymi. Przeznaczony bardziej do dużych jednostek niż małych firm jednoosobowych. Więcej tutaj…

Bezpieczeństwo

Google od zawsze działało w chmurze zarówno w kwestii wyszukiwarki jak i aktualnie. Można powiedzieć, że używali chmury zanim stało się to modne. Dzięki temu wiedzą jak ważne jest bezpieczeństwo naszych danych, a na przestrzeni lat stali się jednymi z najlepszych specjalistów od bezpieczeństwa. Nie ma się co dziwić, że ich chmura GCP tak prężnie się rozwija i zgarnia coraz większe udziały w rynku poprzez zmniejszanie dominacji chociażby Azure od Microsoftu.

Jak zacząć

Czy G Suite oraz jego funkcjonalności wygrywają rywalizację z Office 365 trudno powiedzieć. Na pewno jest to pakiet warty uwagi, który pozwala nam na bezpieczną i bezproblemową współpracę na całym świecie. Dużym plusem są dodatkowe zasoby na stronie producenta, które zawierają dodatkowe zasoby. Znajdziemy tutaj przewodniki, które krok po kroku ułatwią nam rozpoczęcie pracy z tym pakietem. Można przeczytać również dużo bardziej rozwinięte opisy każdego z programów, a nawet uzyskać certyfikat G Suite, który potwierdza nasze kwalifikacje w zakresie użytkowania G Suite.

Jeżeli zastanawiamy się nad wybraniem któregoś z pakietów biurowych to muszę przyznać, że jest to trudny orzech do zgryzienia. Każdy z pakietów ma swoje plusy i minusy. 

Dodaj komentarz